Vzhledem k většímu množství objednávek odesíláme nyní balíčky do 3 pracovních dnů od data připsání platby. Děkujeme za pochopení a přejeme klidný předvánoční čas.

Čajovník čínský Síla kofeinu, která zbavuje únavy a vyčerpání

Čajovník čínský Síla kofeinu, která zbavuje únavy a vyčerpání

Pravý čaj má pozbuzující účinek, může působit protiprůjmově a močopudně.

Latinský název Camellia sinensis

Lidové názvy Čaj, thé, tea

Popis a výskyt Původně strom rostoucí v jihozápadní Číne a Indii, který se dnes pěstuje jako nízký keř (do 1,5 m). Hlavními producenty jsou Čína, Indie, Keňa, Srí Lanka, Indonésie.

Zpracování Sbírají se mladé nerozvité lístky na špičkách větví a 2–3 další listy. Čím jsou lístky mladší, tím je čaj kvalitnější. Typ čaje záleží na dalším zpracování. Zelený čaj vzniká rychlým sušením na velkých pánvích. U výroby černého čaje se listy nechávají zavadnout, potom se rolují a nechávají v tlustých vrstvách několik dní fermentovat. Během fermentace se mění obsahové látky, barva, vůně a chuť čaje. Změnám podléhají zejména třísloviny, chlorofyl a složky silice. Nakonec se černý čaj dosouší umělým teplem.

Účinné látky Kofein (1,5 až 4,5 %), třísloviny, flavonoidy, fenolické kyseliny (kyselina chlorogenová, kyselina kávová), silice.

Účinky Zelený nebo černý čaj se pije jako osvěžující a stimulační nápoj. Obsažený kofein odstraňuje únavu a podporuje soustředění. Kofein aktivizuje tukové zásoby a ve spojení s fyzickou aktivitou podporuje hubnutí. Díky obsahu tříslovin působí zejména silný černý čaj proti průjmu a dá se použít i jako protijed při otravách některými alkaloidy a těžkými kovy. Obsažené třísloviny, flavonoidy a fenolické kyseliny jsou výraznými antioxidanty. Čaj je i velmi močopudný a obsažené fenolické látky, zejména EGCG, mají silnou aktivitu proti volným radikálům. Bylo prokázáno i antiaterogenní působení, antibakteriální účinky, antimutagenní účinek, příznivý vliv na metabolismus tuků a úpravu nadváhy.

Rizika Možnost předávkování kofeinem (nad 6 šálků denně: zrychlený tep, vyšší krevní tlak, arytmie, třes rukou apod.). Při vyšších dávkách se objevují i nevolnosti, poruchy trávení, případně se zvyšuje riziko výskytu žaludečních vředů. V případě dlouhodobého pití vysokých dávek zeleného čaje byly zaznamenány i otravy fluorem, který je v čaji v malém množství rovněž obsažen. Čaj by se neměl kombinovat s jinými stimulancii a může narušovat vstřebávání železa (např.při léčbě anémie) z trávicí soustavy.

Dávkování Jednotlivá dávka cca 2 g, podávaná několikrát denně (max. 6 šálků/den). Při použití na průjem se louhuje déle (15min).

Zajímavosti V čaji je v malém množství obsažen i L-theanin. To je látka s velkou perspektivou. Experimentálně u ní byl zjištěn pozitivní vliv na činnost mozku, zlepšuje kvalitu spánku a odstraňuje následky stresu. Je však třeba tuto látku ještě prostudovat z hlediska bezpečnosti.

Sbíraná část List (Theae folium)

Sušení, sesychací poměr U nás neroste.

Doba sběru Během celého roku, v závislosti na lokalitě a požadované kvalitě